Desto større en bedrift er, desto større fordeler oppnår den av automasjon. Det er sant i de aller fleste tilfeller, fordi når produksjonen er stor nok så sparer man mer av å redusere lønnskostnader ved å implementere systemer som kan opprettholde funksjonalitet i de områdene som ikke trenger et menneske. Et eksempel på dette er fabrikker som driver masseproduksjon, hvor de erstatter menneskelig arbeidskraft med robotikk.
I dette tilfellet er saken litt annerledes, men konseptet er uansett veldig likt. Desto større bedriften er, desto flere arbeidstimer blir brukt til å konstant ansette nye og dyktige arbeidere. I spesielle tilfeller kan faktisk systemet gi driftsfordeler til en hvilken som helst bedrift, men i denne artikkelen fokuserer vi på de store. I en artikkel Hegnar.no viser de til en stor nedgang i jobbmarkedeti Oslo. Hvilket problem skaper det hos oss som er på vei til å ansette? Selvsagt er det dette med å finne de rette menneskene. Når jobbmarkedet er flatt som vist i artikkelen så er det mye vanskeligere å finne de riktige personene til jobben. I artikkelen så nevnes det til og med at noen bedrifter foretrekke i denne situasjonen å videreutvikle sine eksisterende ansatte istedenfor å lete etter nye. Det er godt forståelig, og viser til at dersom man må bruke mer tid og penger på noe som ikke gir de samme resultatene som før, så er det lurt å endre strategien sin.
Poenget er at det skal være klart og tydelig hvorfor store bedrifter oppnår en fordel ved å gå over til en data-basert annsettelsesmodell. Det er jo selvfølgelig en investering som kan vise seg å være dyr på kort sikt, men i det lange løp så kan det gi oppsparte lønnskostnader. I seg selv så er det en veldig hensikstmessig ting å strekke seg etter, da kontrantstrømmen kommer til å se mye bedre ut på denne måten.
I tillegg, dersom man bruker de mest effektive systemene som er godt tilpasset den enkelte bedrift, så kommer man også i kontakt med personell som faktisk yter bedre. Dette gir da , i tillegg til oppsparte kostnader også en høyere kvalitetet i produksjonen vår. Når produktet eller tjenesten vi tilbyr blir bedre, eller arbeidsmiljøet forbedrer seg internt i bedriften så begynner man å virkelig føle på disse fordelene som et slikt system kan tilby.
I et slikt system kan man også bruke den informasjonen man allerede har samlet inn til å tilby mennesker en mer strukturert karriereutvikling, noe som da faktisk også reduserer gjennomtrekk i bedriften.